Thursday, June 26, 2014

#1440 - Ireland Negara Paling Taat Kepada Ajaran Islam

Hye Readers,

Hampir seminggu rasanya aku tak update apa-apa kat sini, bukan sebab tiada apa nak update tapi kesibukan dengan komitmen lain kadang kala membataskan diri. hari ini aku nak story pasal negara Ireland, iaitu negara yang baru dinobat sebagai negara yang paling taat mengamalkan ajaran Islam (klik sini)

Bukan setakat  Ireland jer tapi negara-negara seperti  United Kingdom Dan Amerika Syarikat Juga Berada di kedudukan yang lebih baik jika dibandingkan dengan kesemua negara Islam di bawah Persatuan Kerjasama Islam (OIC) seperti gambarajah dibawah. Malah ahli tertinggi OIC dalam senarai tersebut merupakan Malaysia pada 33, manakala Arab Saudi dan Qatar masing-masing menduduki tangga 93 dan 111

Menurut Hossein Askari, seorang Profesor dari Universiti George Washington di Amerika Syarikat merupakan salah satu daripada dua penulis indeks Islamicity bersama-sama dengan Scheherazade S. Rehman, memberitahu bahawa kesemua negara dinilai melalui bagaimana mereka menggunakan pengajaran dari Al-Quran ke dalam kehidupan masyarakat.

Mungkin satu hari nanti kita akan dapat memberbaiki ranking kita dan seterusnya menjadi negara Islam yang menduduki tangga teraatas. Pada pendapat korang laa kan, apakah sebab negara yang bukan Islam mendapat ranking yang lebih tinggi? Adakah kerana mereka minoriti jadi mereka lebih menghargai ajaran islam?

Regards,
-Strider-

29 comments :

  1. Huk aloh.. agak kemaluan gak r negara2 Islam lain.. hmm

    ReplyDelete
  2. kenape arab saudi ranking jauh?

    ReplyDelete
  3. Pergh Ireland? Respect ah negara ni bukan senang nak betul betul ikut ajaran Islam tu sendiri. Respect respect!

    ReplyDelete
  4. selalunya non muslim yg convert jadi muslim lbh taat pada ajaran Islam . kat malaysia ni , melayu adalah islam turun temurun . tu sebab kesedaran atas kewajipan itu kurang sedikit . cuma hudud jer blh jadikan org melayu patuhi syariat Islam ...

    ReplyDelete
  5. ireland, denmark di tgga teratas
    soalan strider tu pun menimbulkan tanda tanya dlm diri yumida
    ingatkan malaysia berada di tgga teratas.

    ReplyDelete
  6. Ireland...negara yang menarik untuk dilawati.

    ReplyDelete
  7. Jika masih ada insan beriman di muka bumi, pintu taubat masih terbuka luas. Mari kita tingkatkan amalan

    ReplyDelete
  8. Subhanallah... msykt Islam mereka biasa hidup susah dlm melaksanakan ajaran Islam dlm kehidupan hari2. Pasti mereka menghargai sepenuh peluang yg ada utk memperkasa & memperbaiki mana2 kelemahan yg ada tidak seperti negara2 lain yg sudah sedia Islamnya.. wallahualam. Thanks sharing Strider.

    ReplyDelete
  9. mcm tak percaya pulak....kalah negara arab.

    ReplyDelete
  10. mungkin diorang tak cepat terpengaruh dengan kejutan budaya kot..:p

    ReplyDelete
  11. Iceland merupakan negara yg paling taat amalkan islam? D msia adalah islam keturusan, bila islam keturunan x semua org tuntut ilmu agama selepas ssekolah atau universiti dan ramai lg rakyat msia masih cetek ilmu agama tp x nak belajar x nk ckp org lain diri sendiri pun sama. Only my 2 cents

    ReplyDelete
  12. Golongan minoriti ni mgkn mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya dlm kehidupan diorang. Kalau pun majoriti orang Islam dalam negara kita melebihi dari negara lain, menunjukkan tak semua yg jadikan Islam sebagai ad-Din iaitu sebagai Islam sbg cara hidup. Hanya nama pada Islam tapi tidak dalam kehidupan seharian.

    -Hanya pendapat peribadi..hehe

    ReplyDelete
  13. Negara yang maju siviknya memang mempunyai nilai integriti yang tinggi, malaysia masih jauh nak capai tahap kesedaran sivik yang baik, tengok pada kebersihan tempat awam, kalau selalu bersih, ada la harapan untuk kurangkan nilai index tu...

    menabung~ ;3

    ReplyDelete
  14. Mereka adlh golongan minoriti, jadi pada kebiasaannya golongan ini bekerja lbh kuat dan penganut yg lebih taat. Begitulah kebiasaannya..

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah..Negara Islam patut ada rasa malukan...

    ReplyDelete
  16. Astro for your breakfast...

    ReplyDelete
  17. Negara bukan Islam tetapi rakyatnya yang beragama Islam paling taat kepada ajaran Islam. Suatu perkara yang membanggakan buat Ireland dan memalukan buat negara Islam yang lain.

    ReplyDelete
  18. salam. uurmmm..tak pasti la pulak..

    ReplyDelete
  19. baru je sembang2 dgn member pasal hal ni.
    Malaysia patut contohi S'pore untuk baiki lagi ranking. :)

    ReplyDelete
  20. Wah.. Tak sgka ea... Niceinfo..

    ReplyDelete
  21. boleh jadi kut
    selalu minoriti akan lebih berdaya saing berbanding majoriti

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah.. memang tak terperanjat. semoga negara kita boleh berada di tangga teratas juga.

    ReplyDelete
  23. Wow... suatu fakta yang menakjubkan... negara bukan islam berada di ranking pertama...

    ReplyDelete
  24. aku rasa mgkn sbb negara Islam ni sbb dah bajet Islam sgt, jd diorang kurang amalkan nilai2 yg sepatut nyer diorang amalkan. Contoh nyer tengok saje negara kita. Negara Islam, tapi maksiat berleluasa.

    ReplyDelete