Monday, October 15, 2012

Bukan Semua Boleh Kongsi

Hye Readers,

Apek tu pun konpius.
Bukan semua perayaan boleh kita kongsi bersama atas satu pentas..Ini merupakan satu contoh kongsi perayaan yang salah..Ibadah Haji yang disambut oleh umat islam dan perayaan Halloween yang di sambut oleh orang Kristian(correct me if im wrong).

Halloween biasanya dikaitkan dengan syaitan, ahli sihir, hantu, Goblin dan makhluk-makhluk mitos dan menyeramkan lain dari kebudayaan Barat dan ia adalah bercanggah dengan mesej yang disampaikan oleh umat islam melalui perayaan Hari Raya Aidiladha (a.k.a Raya Haji)

Aku tak tau macam mana benda basic seperti ini boleh terlepas pandang oleh pihak penganjur dan kalau tak silap aku sebarang bentuk pencetakan banner perlu mendapat kelulusan PBT dan dalam kes ini PBT juga terlepas pandang.

Bagi aku Agama merupakan satu isu yang sensitif dan aku menghormati juga agama lain seperti mana aku mau mereka menghormati agama aku. Entry nie bukan bertujuan menyatakan yang perayaan Halloween ini tak perlu disambut dan bukan juga nak kata yang orang islam tak suka berkongsi perayaan di atas satu pentas tapi lebih kepada benda yang dikongsi haruslah sesuai.

Regards,
-Strider-


8 comments :

  1. nice entry.. mmg betul pun kita kena hormati agama lain..seperti mana kita nak agama lain menghormati agama kita (islam) tp tu laa kekadang sy tgk agama kita pulak yg lebeh buat preparation utk perayaan yg x sepatutnya mcmne?and also TQ for sharing this ;)

    ReplyDelete
  2. ni la jadi bila orang xde sensitiviti & pikir untung je..

    Potrait Manusia Menggunakan Jari

    ReplyDelete
  3. maybe takde mohon kelulusan pun..

    tapi sekurang2nya isu ni jadi pembuka mata utk non muslim..

    ReplyDelete
  4. Dia orang tak memahami sensitiviti agama kaum lain kot..hehehhee

    ReplyDelete
  5. perghhh.. mana boleh macam tuh.. nampak sgt menyimpang du perayaan ni.. ini tidak boleh.. huhu

    ReplyDelete
  6. nila akibat nak sangat berkongsi...payahla bila xda rasa hormat pada agama bangsa lain...main belasah je..

    ReplyDelete